Vuosi 2022

SOTATALOUDELLISEN SEURAN VUOSIKOKOUS 27.4.2022

Sako Oy, alkujaan Suojeluskuntain Ase- ja Konepaja Oy 1921–1938 ja vuoteen 1985 asti Oy Sako Ab, on italialaisen aseyhtiö Berettan omistama asetehdas, joka valmistaa aseita Suomessa. Sakon pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Riihimäellä. Toimipisteitä on Hausjärvellä, Muuramessa, Torontossa ja Tukholmassa.
Sako oli sotien jälkeen myös Suomen Punaisen Ristin omistama yritys.  Liikevaihto on 137Me. Sakon tukijalkoina ovat avoimuus, laatu, hyvät tekijät. Lähitulevaisuudessa Sako saattaa olla myös merkittävä eurooppalainen patruunavalmistaja, mikäli kilpailuviranomaiset hyväksyvät suunnitelmat.  Yhtiötä esittelivät toimitusjohtaja Raimo Karjalainen ja senior advicer Kari Kuparinen, joka on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran Sakon tuotekehityksessa. Sakon päätuotteita ovat kivääriaseet, joiden totantomäärät ovat nousseet 20 000 kappaleesta nykyiseen tavoitteeseen 170 000 kappaletta vuodessa.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin toimintakertomus, tilit ja toimintasuunnitelma sekä hyväksyttiin vastuuvapaudet. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Patria Oyj:n johtaja Jussi Järvinen.

SOTATALOUDELLISEN SEURAN VUOSIKOKOUS 27.4.2022

Kokoukseen osallistui 20 jäsentä Sako Oy:n tiloissa ja kolme jäsentä Teams-yhteydellä. Jäsenmaksuksi päätettiin 10 e maksavalta jäseneltä ja ainaisjäsenmaksuksi 100 e. Kokouskuvia on alla.